Προμελετημένο το έγκλημα! Δείτε την εργασία του Ν. Παππά για το μεταναστευτικό

νικοσ παππας συριζα τσιπρας

Αίσθηση προκαλεί η ακαδημαϊκή έρευνα για το μεταναστευτικό που ως φοιτητής στην Αγγλία, είχε εκπονήσει προ ετών ο Νίκος Παππάς. Η έρευνα αφορούσε στις επιπτώσεις της μετανάστευσης στην Ελλάδα και είναι αναρτημένη στο site του πανεπιστημίου του Εδιμβούργου. Μεταξύ άλλων, ο Υπουργός Επικρατείας αναφέρει ότι το γεγονός ότι οι μετανάστες είναι νεαροί και συνοδεύονται από ανήλικα παιδιά, τους καθιστά «ανάσα» για το δημογραφικό πρόβλημα της Ελλάδας.

Πράγματι, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ εφήρμοσε κατά γράμμα όσα αναφέρει ο Ν. Παππάς στην έρευνά του. Έφερε την λαίλαπα της λαθρομετανάστευσης, ανοίγοντας διάπλατα τα σύνορα, ενώ παράλληλα, αφαίρεσε κάθε είδους κίνητρο από τους Έλληνες που ήθελαν να τεκνοποιήσουν. Παρέχει καθεστώς απόλυτης προστασίας στους λαθρομετανάστες, ενώ στέλνει τον Έλληνα στην αγχόνη ή την φυγή από τη χώρα ακολουθώντας πιστά την ατζέντα της νέας τάξης πραγμάτων περί αντικατάστασης πληθυσμού. Δημιουργεί κίνητρα στους λαθρομετανάστες να εισρέουν στην πατρίδα μας, την ίδια ώρα που ξεριζώνει τους νεαρούς Έλληνες και δεν τους δίνει καμία ελπίδα επιβίωσης στην Ελλάδα.

Μιλάμε, δηλαδή, για ένα προμελετημένο έγκλημα κατά του ελληνικού λαού, στο οποίο συμβάλλουν τόσο η σαθρή πολιτική ηγεσία όσο και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Με την εν λόγω εργασία, είναι φανερό, ότι ο τότε φοιτητής και νυν Υπουργός, έδινε τα διαπιστευτήριά του στα ξένα κέντρα εξουσίας για την πολιτική που πρόκειται να ακολουθήσει: Την πολιτική της μαζοποίησης του πληθυσμού και τον κατακερματισμό των εργασιακών δικαιωμάτων με την εισροή εκατομμυρίων λαθρομεταναστών, απαίδευτων και διατεθειμένων να εργάζονται ως είλωτες για μεροκάματα πείνας, παίρνοντας τις δουλειές των γηγενών ως πιο «ανταγωνιστικοί». Ακολουθεί χαρακτηριστικό απόσπασμα της έρευνας που εκπόνησε ο Ν. Παππάς:

Ο γενικός τίτλος της έρευνας είναι «Αν μπορούν οι μετανάστες να σώσουν την Ελλάδα από την γήρανση του πληθυσμού; (CAN MIGRANTS SAVE GREECE FROM AGEING? A COMPUTABLE GENERAL EQUILIBRIUM APPROACH USING G-AMOS ο ακριβής αγγλικός τίτλος).

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει ο νυν υπουργός Επικρατείας:  «Οι μετανάστες είναι κυρίως νεαρότερων ηλικιών και συχνά συνοδεύονται από ανήλικα παιδιά, με αποτέλεσμα η παρουσία τους να τείνει να μετριάζει την τάση της γήρανσης του πληθυσμού. Η σημασία της καθαρής μετανάστευσης είναι φανερή στα αποτελέσματα της περίπτωσης της μηδενικής καθαρής μετανάστευσης. Αυτό το σενάριο ακολουθεί την παρακάτω ερώτηση. Τι θα γινόταν εάν τα ελληνικά σύνορα έκλειναν τελείως και οι αλλαγές στον ελληνικό πληθυσμό θα εξαρτιόνταν μόνο από τον βασικό ρυθμό γεννήσεων και του προσδόκιμου ζωής; Αυτό είναι το ‘’χειρότερο’’ σενάριο από όλα όσα ερευνήσαμε και αποκαλύπτει σε ένα μεγάλο βαθμό την θετική επίδραση που οι μετανάστες είχαν και θα συνεχίσουν να έχουν στα χρόνια που θα έρθουν»

«Αυτή η εργασία επιχειρεί να ερευνήσει τις συνέπειες των προβλεπόμενων δημογραφικών εξελίξεων στην Ελλάδα. Εχουμε πραγματοποιήσει μια αλληλεπίεδραση μεταξύ ενός δημογραφικού μοντέλου (FIV-FIV) και ένα οικονομικό μοντέλο G-AMOS το οποίο είναι ένα οικονομικό μοντέλο για την ελληνική οικονομία. Φτάνουμε στο συμπέρασμα ότι εάν οι τωρινές δημογραφικές τάσεις συνεχιστούν, αυτό είναι που αποκαλούμε ‘’σενάριο βάσης’’, θα δημιουργηθεί αρνητικό αντίκτυπο στην οικονομική δραστηριότητα, το οποίο θα πηγάζει από το ‘’σφίξιμο’’ της αγοράς εργασίας. Το ΑΕΠ θα πέσει κατά 2.82%, την ίδια στιγμή που ο πραγματικός μισθός θα αυξηθεί κατά 2.48% τις επόμενες τρεις δεκαετίες. Η απασχόληση επίσης θα πέσει κατά 3.23%. Η δημογραφική μεταβλητή με την μεγαλύτερη σημασία φαίνεται να είναι το επίπεδο της ετήσιας καθαρής μετανάστευσης. Οι μετανάστες είναι κυρίως νεαρότερων ηλικιών και συχνά συνοδεύονται από ανήλικα παιδιά, με αποτέλεσμα η παρουσία τους να τείνει να μετριάζει την τάση της γήρανσης του πληθυσμού. Η σημασία της καθαρής μετανάστευσης είναι φανερή στα αποτελέσματα της περίπτωσης της μηδενικής καθαρής μετανάστευσης. Αυτό το σενάριο ακολουθεί την παρακάτω ερώτηση. Τι θα γινόταν εάν τα ελληνικά σύνορα έκλειναν τελείως και οι αλλαγές στον ελληνικό πληθυσμό θα εξαρτιόνταν μόνο από τον βασικό ρυθμό γεννήσεων και του προσδόκιμου ζωής; Αυτό είναι το ‘’χειρότερο’’ σενάριο από όλα όσα ερευνήσαμε και αποκαλύπτει σε ένα μεγάλο βαθμό την θετική επίδραση που οι μετανάστες είχαν και θα συνεχίσουν να έχουν στα χρόνια που θα έρθουν. Σύμφωνα με αυτό το σενάριο, το ΑΕΠ και η απασχόληση θα πέσουν κατά 11.33% και 12.99% αντίστοιχα, την ίδια στιγμή που ο πραγματικός μισθός θα αυξηθεί κατά 8.33%. Αξίζει να θυμηθούμε, ότι στην πορεία αυτής της εργασίας, δεν έχουμε ερευνήσει τις επιδράσεις στην αλλαγή της συνοχής της δημόσιας και της ιδιωτικής ζήτησης που θα μπορούσαν να προκύψουν λόγω μιας αλλαγής στα δημογραφικά, όπως επίσης δεν έχουμε ερευνήσει την επίδραση των πιθανών αλλαγών στη συνολική παραγωγικότητα η οποία συσχετίζεται με την παρουσία των νεότερων και γηραιότερων εργαζομένων στην αγορά εργασία. Σε κάθε περίπτωση, η φαινομενική πολιτική υπαινίσσεται ότι το επίπεδο της ετήσιας καθαρής μετανάστευσης είναι μεγάλης σημασίας για το δημογραφικό μέλλον της Ελλάδας και ότι τα τωρινά επίπεδα μετανάστευσης δεν είναι αρκετά για να απομακρύνουν πλήρως τις επιδράσεις στην γήρανση. Στην προσομοίωση, δεν υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ νόμιμων και παράνομων μεταναστών. Η πλήρης νομιμοποίηση των ξένων πληθυσμών θα μπορούσε να είναι το πρώτο βήμα προς μια συνεχή και βιώσιμη μεταναστευτική πολιτική. Η νομιμοποίηση, θα αύξανε τις προσόδους στην εθνική ασφάλιση και στο φόρο εισοδήματος, ενώ επίσης θα μείωνε τα εμβάσματα και την διαρροή κεφαλαίων εκτός της χώρας (Κόντης κ.α., 2006). Μια ενεργή μεταναστευτική πολιτική λοιπόν, είναι σημαντική προκειμένου να επιβεβαιώσει τα ικανά κύματα μεταναστών. Ωστόσο, καθώς οι μετανάστες γερνούν και οι ίδιοι, δεν μπορεί να γίνεται επίκληση σε αυτούς για πάντα. Οι φιλικές προς τις οικογένειες πολιτικές οι οποίες θα μπορούσαν να ενισχύσουν τους ρυθμούς γονιμότητας καθώς και ο μη διαχωρισμός κατά των μεγαλύτερων σε ηλικία εργαζομένων στην αγορά εργασίας, θα μπορούσε να χαλαρώσει τα προβλήματα που θα γεννούσαν οι τωρινές δημογραφικές τάσεις. Υπάρχει φυσικά ένας αριθμός ζητημάτων ο οποίος δεν έχει ερευνηθεί σε αυτήν την εργασία. Πρώτα από όλα, υπάρχουν επιπτώσεις στη ζήτηση της δημογραφικής αλλαγής. Επιπρόσθετα, εάν πιστέψουμε ότι οι νεαρότεροι και οι γηραιότεροι εργαζόμενοι έχουν διαφορετική παραγωγικότητα, θα υπάρξουν επιπτώσεις λόγω των αλλαγών στη συνολική παραγωγικότητα του εργατικού δυναμικού. Επίσης, εάν η συμμετοχή στο εργατικό δυναμικό εξαρτάται από την ηλικία, το μέγεθος του εργατικού δυναμικού θα επηρεαστεί με έναν διαφορετικό τρόπο από αυτόν τον οποίο υποθέτει η παρούσα εργασία. Τέλος, εάν η γήρανση οριστεί με έναν διαφορετικό τρόπο από τον Σόβεν (2007), η συνολική συζήτηση θα έχει νέες βασικές αρχές. Η τωρινή διαμόρφωση του G-AMOS μας επιτρέπει να εξερευνήσουμε τις ερωτήσεις που αναφέρονται πιο πάνω’’.

Η αγγλική απόδοση:

This paper attempts to explore the consequences of projected demographic developments in Greece. We have interacted a demographic model (FIV-FIV) and an economic model G-AMOS which is an economic model for the Greek economy. We conclude that if current demographic trends continue, that is under what we call the “base scenario” there will be a negative impact upon economic activity, which will stem from a tightening of the labour market. GDP falls by 2.82% while the real wage increases by 2.48% in the next three decades. Employment also falls by 3.23%. The demographic variable with the greatest importance appears to be the level of annual net-migration. Migrants are mainly of younger ages and are often accompanied with children, and thus their presence tends to mitigate the tendency for population ageing. The importance of net-migration is apparent in the results of the “zero net-migration” scenario. This scenario answers the following question. What would happen if Greek borders close completely and the Greek population changes depend only on the underlying birth rate and life expectancy? This is the “worst” scenario of all the ones we have examined and it reveals to a great extend the positive impact that migrants have had and will continue to have in the years to come. According to this scenario, GDP and employment fall by 11.33% and 12.99% respectively while the real wage increases by 8.33%. Remember that in the course of this paper we have not examined, the impacts of a change in the composition of public and private demand that may occur due to a change in the demographics, neither we have explored the impact of the likely 29 changes of the overall productivity that is associated with the presence of younger and older workers in the labour market. In any case, the apparent policy implication is that the level of annual netmigration is of paramount importance for the demographic future of Greece and that the current levels of migration are not sufficient to completely offset the negative impacts of ageing. In our simulation exercise there is no distinction between legal and illegal migrants. Full legalisation of existing foreign population could be the first step towards a consistent and viable migration policy. Legalisation would increase the proceeds of national insurance and income tax while it could also reduce remittances and the leakage of funds outside the country (Kontis et. al., 2006). An active migration policy thereafter is necessary in order to ensure sufficient flows of migration. However, as migrants do grow old themselves they cannot be relied upon forever. Family friendly policies that could enhance fertility rates as well as nondiscrimination against older workers in the labour market could ease the problems generated by the existing demographic trends. There are of course a number of issues that have not been explored in this paper. First of all there are demand effects of demographic change. In addition, if we believe that younger and older workers have different productivities there will be an impact due to changes in the overall productivity of the labour force. Also, if labour force participation is age dependant the size of the labour force will be affected in a different way than the one assumed in this paper. Finally, if ageing is defined in a different way as Shoven (2007) the whole discussion will have new fundamentals. The current configuration of G-AMOS allows us to explore the questions mentioned above