Νηπιαγωγεία του Βόλου και της Ν. Ιωνίας σε σπίτια και μαγαζιά

Κι όμως από το νέο σχολικό έτος η προσχολική εκπαίδευση γίνεται υποχρεωτική από την ηλικία των τεσσάρων ετών  

Σε νοικιασμένα σπίτια και μαγαζιά, που δεν κατασκευάστηκαν για σχολεία, λειτουργούν ακόμη και σήμερα 11 Νηπιαγωγεία σε Βόλο και Ν. Ιωνία. Περί τα 200 νήπια καλούνται να λάβουν προσχολική αγωγή και να ξεκινήσουν τα πρώτα τους βήματα στην εκπαίδευση σε περιβάλλον ακατάλληλο. Τα ίδια αυτά σχολεία θα κληθούν να υποδεχθούν από το νέο σχολικό έτος και προνήπια, ηλικίας τεσσάρων ετών, στο πλαίσιο της εφαρμογής της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης που τίθεται σε εφαρμογή στον Δήμο Βόλου από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Οπως είναι γνωστό, στη Μαγνησία σε πρώτη φάση η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση ισχύει ήδη από το σχολικό έτος 2018 – 2019 σε τέσσερις Δήμους, όπου υπήρξαν ομόφωνες αποφάσεις για την υποδοχή των προνηπίων και συγκεκριμένα σε Ζαγορά – Μούρεσι, Νότιο Πήλιο, Σκόπελο και Αλόννησο. Στη δεύτερη φάση, που θα ξεκινήσει από το νέο σχολικό έτος, θα ενταχθούν οι άλλοι τέσσερις Δήμοι, στους οποίους υπήρξαν αποφάσεις κατά πλειοψηφία για την απορρόφηση των προνηπίων από τα δημόσια Νηπιαγωγεία.

Σύμφωνα με την απόφαση που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ αφορά στους Δήμους Βόλου, Αλμυρού, Ρήγα Φεραίου και Σκιάθου, που είχαν εκφράσει ενστάσεις για την επάρκεια και την κατάσταση των κτιριακών υποδομών στις οποίες λειτουργούν Νηπιαγωγεία. Στο πολεοδομικό συγκρότημα Βόλου – Ν. Ιωνίας ακόμη και σήμερα 11 Νηπιαγωγεία δεν έχουν τη δική τους στέγη και λειτουργούν σε νοικιασμένα καταστήματα και σπίτια. Μάθημα σε σπίτια, μαγαζιά, αποθήκες και κοντέινερ Υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα για τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας είναι το 14ο Νηπιαγωγείο Ν. Ιωνίας που στεγάζεται σε κατάστημα στην οδό Θράκης σε πλήρως ακατάλληλες συνθήκες. Το μαγαζί, που χρησιμοποιείται για… σχολείο, διαθέτει μόλις μία τουαλέτα, ο χώρος δεν αερίζεται, αφού το μοναδικό παράθυρο που υπάρχει βρίσκεται ψηλά στον τοίχο και για να το ανοίξει η νηπιαγωγός χρησιμοποιεί σκάλα, ενώ δεν υπάρχει καν χώρος για τον προαυλισμό των μαθητών.

Κάποτε που οι νηπιαγωγοί ήταν δύο, έκλειναν την οδό Θράκης με κώνους και έλεγαν στα παιδιά να παίζουν στον χώρο μέσα από αυτούς. Πλέον υπάρχει μία νηπιαγωγός και τόσο το μάθημα, όσο και το διάλειμμα γίνεται στο παλιό μαγαζί. Δεν είναι το μοναδικό Νηπιαγωγείο που λειτουργεί σε μαγαζί. Το 15ο Νηπιαγωγείο Ν. Ιωνίας έχει βρει στέγη σε παλιό μαγαζί στη συνοικία Χρυσοχοΐδη, μόνο που εκεί υπάρχει τουλάχιστον μικρή αυλή στο πίσω μέρος. Επιπλέον επτά Νηπιαγωγεία στεγάζονται σε παλιά σπίτια. Το 16ο Νηπιαγωγείο Βόλου στη συνοικία της Αγίας Παρασκευής, όπου υφίσταται κίνδυνος για τα μικρά παιδιά από τις σκάλες που υπάρχουν στο κτίριο και το γεγονός ότι οι τουαλέτες είναι εκτός του κτιρίου.

Το 13ο Νηπιαγωγείο Βόλου στη Γαζή με Καποδιστρίου, το 21ο Νηπιαγωγείο στην Πελίου στη Ν. Δημητριάδα, το 28ο Νηπιαγωγείο Βόλου στην Κουντουριώτου πάνω από τον περιφερειακό, το 33ο Νηπιαγωγείο Βόλου στη Σταθά μεταξύ Λόρδου Βύρωνος και Αχιλλοπούλου και το 34ο Νηπιαγωγείο στην Ιωλκού. Σε παλιό σπίτι που νοικιάζεται στεγάζεται και το 12ο Νηπιαγωγείο Βόλου. Η αυλόπορτα του σπιτιού είναι κοινή με αυτή της διπλανής πολυκατοικίας με αποτέλεσμα να μην κλειδώνει ποτέ ακόμη κι όταν τα παιδιά βγαίνουν διάλειμμα. Η νηπιαγωγός δεν μπορεί να ελέγξει ποιος μπαίνει και ποιος βγαίνει την ώρα λειτουργίας του σχολείου, αφού ο καθένας μπορεί να ισχυριστεί ότι είναι ένοικος ή συγγενής ή φίλος ενοίκου της πολυκατοικίας. Δεν είναι όμως μόνο τα μαγαζιά και τα παλιά σπίτια.

Η φράση «ουδέν μονιμότερον του προσωρινού» βρίσκει εφαρμογή στην περίπτωση του Νηπιαγωγείου που συστεγάζεται στο σχολικό συγκρότημα των 16ου και 30ου Δημοτικών Σχολείων Βόλου απέναντι από την Πυροσβεστική. Η αποθήκη του συγκροτήματος αποτελεί τη στέγη του Νηπιαγωγείου. Αλλά και στο συγκρότημα των 2ου και 7ου Νηπιαγωγείων Ν. Ιωνίας υπάρχει ένα τμήμα που κάνει μάθημα σε… κοντέινερ λόγω έλλειψης χώρων στο υπάρχον κτίριο. Και σε αυτή την περίπτωση οι τουαλέτες είναι εκτός του κτιρίου. «Δεν είναι περιβάλλον σχολείου» Σύμφωνα με το μέλος της γραμματείας Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ Μαγνησίας «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» και εν ενεργεία νηπιαγωγό Λίλα Πέτρου, τα σπίτια, τα μαγαζιά, τα κοντέινερ και οι αποθήκες δεν συνιστούν… σχολικό περιβάλλον.

«Πρόκειται για υποδομές που δεν φτιάχτηκαν για να είναι σχολεία. Οσο κι αν ανακαινιστούν τα παλιά σπίτια, δεν παύει να είναι σπίτια, με μικρά δωμάτια. Οι χώροι είναι μικροί. Στο Νηπιαγωγείο η μάθηση γίνεται μέσα από το παιχνίδι. Και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να υπάρχει άπλετος χώρος», σημειώνει η κ. Πέτρου. Επιπλέον όπως επισημαίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις Νηπιαγωγείων υπάρχει μόλις μία τουαλέτα. «Τα παιδιά σε αυτή την ηλικία αφήνουν την ανάγκη τους για την τελευταία στιγμή. Δεν μπορεί να υπάρχει μόνο μία τουαλέτα. Ούτε γίνεται η τουαλέτα να είναι εκτός του κτιρίου. Οταν μία νηπιαγωγός κάνει μάθημα δεν μπορεί να αφήσει όλο το τμήμα για να συνοδεύσει το παιδάκι έξω αν θέλει να πάει τουαλέτα», εξηγεί η έμπειρη νηπιαγωγός.

Πρόβλημα συνιστούν επίσης και τα κουφώματα στα παλιά σπίτια, μέσω των οποίων υπάρχουν απώλειες στη θέρμανση, οι μικροί ή και ανύπαρκτοι αύλειοι χώροι. «Στον 21ο αιώνα πρέπει να υπάρχουν σχολεία κι όχι παλιά σπίτια που μετατρέπονται σε σχολεία», αναφέρει η ίδια. Ηδη σήμερα το 11% των μαθητών της προσχολικής εκπαίδευσης φοιτά σε ακατάλληλο περιβάλλον. Από το νέο σχολικό έτος με την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης, το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί. «Στον κρατικό προϋπολογισμό για το 2019 υπήρχε εγγεγραμμένο κονδύλι 140 εκατ. ευρώ για σχολική στέγη. Το πήραν πίσω για να το διαθέσουν για άλλες δαπάνες. Ομως η προσχολική αγωγή πρέπει να έχει υποδομές. Από εκεί ξεκινά η αγωγή και η εκπαίδευση των παιδιών. Και είναι ευθύνη τόσο του Κράτους, όσο και της Περιφέρειας, αλλά και του Δήμου να εξασφαλίσει κατάλληλες υποδομές για τα πρώτα σχολικά βήματα των μαθητών», καταλήγει η κ. Πέτρου.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.