Στην ικανοποίηση ενός πάγιου αιτήματος της γείτονος, το οποίο επί σειρά ετών απορριπτόταν από την Αθήνα, προχωρά η κυβέρνηση και θα παραχωρήσει πανεπιστημιακές έδρες σε Τούρκους καθηγητές οι οποίοι θα ασκούν την πολιτική της Άγκυρα.
Η εξέλιξη αυτή έρχεται να συμπληρώσει το γεγονός ότι το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε αιφνιδιαστικά να εισαγάγει την τουρκική γλώσσα στη δημόσια εκπαίδευση της μειονότητας -ξεκινώντας με ένα πιλοτικό πρόγραμμα σε νηπιαγωγεία περιοχών της Θράκης.
Όπως αποκαλύπτει ιστοσελίδα, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης ιδρύει, έδρες καθηγητών Τουρκικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, καθώς και Μουσουλμανικής Θρησκείας στο Παιδαγωγικό Τμήμα του, σε συνεργασία με τουρκικά πανεπιστήμια.
Έδρες τις οποίες θα καταλάβουν καθηγητές ερχόμενοι απευθείας από συνεργαζόμενα με το ΑΠΘ τουρκικά πανεπιστήμια χωρίς έλεγχο του ελληνικού κράτους.
Εκφράζεται δε έντονα η ανησυχία μήπως η κυβέρνηση, πιεζόμενη σε άλλα μέτωπα των διμερών σχέσεων, όπως η έκδοση των Τούρκων πραξικοπηματιών, το Προσφυγικό ή οι προκλήσεις στο Αιγαίο, επιχειρεί να κατευνάσει το καθεστώς Ερντογάν κάνοντας παραχωρήσεις σε έναν τομέα όπως η Παιδεία υποβαθμίζοντας τους εθνικούς κινδύνους από την επεκτατική πολιτική της Άγκυρας.
Ειδικά για το θέμα της τουρκικής γλώσσας στα νηπιαγωγεία -με σκοπό προφανώς να μπει στη συνέχεια στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση- ανοίγει τον ασκό του Αιόλου και έχει προκαλέσει σάλο στην εκπαιδευτική κοινότητα, η οποία ζητά την απόσυρση του προγράμματος, πολύ περισσότερο που δεν έχει ξεκαθαριστεί ο τρόπος εφαρμογής, ούτε προηγήθηκε ο αναγκαίoς σε τέτοιες περιπτώσεις διάλογος.
Η απόφαση για την ίδρυση Τομέα Μουσουλμανικών Σπουδών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο υπογράφηκε από τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου τον περασμένο Δεκέμβριο. Είχε προηγηθεί αίτημα από Συλλόγους Εκπαιδευτικών Μειονοτικών Σχολείων της Ξάνθης και του Έβρου που ζητούσαν «την άμεση ανάπτυξη και στελέχωση του Τομέα Μειονοτικής Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ και τη δημιουργία εδρών καθηγητών Τουρκικής Γλώσσας, Λογοτεχνίας καθώς και Θρησκευτικών Μουσουλμανικής Θρησκείας», ενώ καθοριστική ήταν και η παρέμβαση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Χουσεΐν Ζεϊμπέκ.
Η ίδρυση του τομέα αποτελεί ουσιαστικά επέκταση της συνεργασίας του ΑΠΘ και με άλλα τουρκικά πανεπιστήμια πέραν του Τσανάκαλε, με το οποίο έχει ήδη στενή σχέση.
Ουσιαστικά, διαμορφώνεται μια επικίνδυνη ατραπός: Τούρκοι καθηγητές, χωρίς κανέναν έλεγχο, θα διαμορφώνουν σε μεγάλο βαθμό τις σπουδές και το συνολικό «εκπαιδευτικό, πολιτιστικό και ιδιαίτερο θρησκευτικό φορτίο» που θα αποκτούν οι φοιτητές του Παιδαγωγικού Τμήματος, δηλαδή οι αυριανοί εκπαιδευτικοί της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη.
Διαμορφώνεται δηλαδή μια κατάσταση όπου τα παιδιά της μειονότητας θα μορφώνονται κατά μεγάλο βαθμό σύμφωνα με τις οδηγίες της Αγκυρας, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό! Μάλιστα τώρα αποκαλύπτεται ότι, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του υπουργείου Παιδείας, αυξάνεται ο αριθμός εισακτέων στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του ΑΠΘ αποκλειστικά με μαθητές από τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης!
Όπως λένε αρμόδιοι παράγοντες, θα… παράγουμε περισσότερους εκπαιδευτικούς μειονοτικών σχολείων από όσους έχουμε ανάγκη – σημειωτέον, ισχύει πάντα ότι μόνο οι προερχόμενοι από τη μειονότητα μπορούν να διδάξουν στα σχολεία της. Εκτός δηλαδή από εκείνους που όντως θα απασχοληθούν στα σχολεία, θα αυξηθούν και όσοι θα έχουν λάβει εκπαίδευση από Τούρκους πανεπιστημιακούς.
Μάλιστα η Πρυτανεία έστειλε και επιστολή στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα θέτοντας ερωτήματα σχετικά με «την καταλληλότητα της προετοιμασίας των εν λόγω εκπαιδευτικών». Το σημαντικότερο από αυτά, σύμφωνα με τον κ. Καραμπίνη, είναι με ποιον τρόπο θα ασκείται ο έλεγχος στον τομέα Μειονοτικών Σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος του ΑΠΘ.
Η Πρυτανεία του ΔΠΘ καταγγέλλει εμμέσως συστηματική προσπάθεια υποβάθμισης του ρόλου του πανεπιστημίου, εξ ου και εξέφρασε στον κ. Τσίπρα τον έντονο προβληματισμό της για τις επιδιώξεις ορισμένων κύκλων που έχουν ως πρωταρχικό διακύβευμα να βρεθεί η εκπαίδευση των μελλοντικών εκπαιδευτικών του μειονοτικού προγράμματος εκτός ΔΠΘ και εκτός Θράκης. Ουσιαστικά η Πρυτανεία φωτογραφίζει έτσι τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Δασκάλων Μειονοτικών Σχολείων της Ξάνθης και του Εβρου, οι οποίοι πέραν του αιτήματος για τον Τομέα Μουσουλμανικών Σπουδών στο ΑΠΘ είχαν ζητήσει την άμεση κατάργηση του Διδασκαλείου Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος (ΔΕΜΠ) στην Αλεξανδρούπολη.
Την ίδια ώρα η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος για την τουρκική γλώσσα σε νηπιαγωγεία της μειονότητας φουντώνει τις αντιδράσεις. Εκπαιδευτικοί εκφράζουν φόβους για δημιουργία ενός παράλληλου εκπαιδευτικού συστήματος που δημιουργείται, υποστηρίζοντας ότι μετά τα δίγλωσσα νηπιαγωγεία έρχονται και τα δίγλωσσα δημοτικά.